torsdag, oktober 05, 2006

Skall man skratta eller...

I tisdags var jag hemma i Borås för att fira min faders 60-årsdag. På kvällen kunde jag inte låta bli att slänga ett öga på TV4:s nya satsning "Förkväll". Jag såg bara Kayos intervju av Jimmy Jansson och Sandra Dahlberg, men det räckte för att ge mersmak.

Dessa båda lyckliga tu, skall på ungdomens vår hava barn. När Kayo undrade över deras beslut att skaffa sig barn vid ringa 20-års ålder, hoppades jag på ett ansvarsfullt svar för att återrestaurera något av min tappade tilltro till svensk pop-elit. Ponera att följande svar hade fällts:

"Vi vet var vi har varandra, och känner oss trygga i vår relation. Det finns inga hinder för oss att bilda familj och det var ett moget beslut, något vi var överens om att göra för att gå vidare inom vårat förhållande, för att vi två i vår gemensamma kärlek till varandra förenades i ett."

Ett sådant svar hade varit guld värt. Jag hade inte bara blivit intresserad av programmet, utan hade till och med kunnat tänka mig att köpa ett av Jimmys producerade verk. Men ack nej..


Sandra - "Jag är rabiat miljöfemenist, och är därför mot abort."

Jimmy - "Det skall bli kul."

(Kayo nickade instämmande)


Den feministiska aspekten kommer alltså in i att hon är abortmotståndare (trots att feminismen menar annorlunda). Vart kommer då miljöaspekten in? "Jag skall värma upp min villa med pellets," sade Sandra. Nickedockan Jimmy vid hennes sida nickade, och Kayo likaså. Så rabiat...

För att ytterligare försöka sticka ut, avslöjade Sandra i slutet av intervjun att hon var "villa-förespråkare", och gärna kom tillbaka till programmet för att bota folks villaskräck. Kayo tyckte det var en bra och intressant idé..

Pop-eliten skall alltså visa sig på styva linan, genom att framhäva sig själva som "häftiga", de är ju trots allt vänster, fast ändå inte, men man visar ju ändå att man snappat upp lite begrepp här och var, att man "hänger med", bara missuppfattat alltihopa. Man skall bilda familj, därför att det är "en kul grej", och principellt fel att göra abort. Sandra styr och Jimmy halkar efter. Bra förebilder för unga o barn? Aldrig mera "Förkväll", och aldrig mera svensk pop.

Inga kommentarer: