tisdag, oktober 24, 2006

Nya ministrar föreslagna

Lena Adelsohn Liljeroth blir ny kulturminister och Sten Tolgfors blir ny handelsminister erfar SvD och Expressen. Förre moderatledaren Ulf Adelsohn, gift med den föreslagna kulturministern, svarar på Expressens fråga; "Betalar du tv-licensen?" så här: - Jag har betalat varenda räkning jag har fått i mitt liv. Jag har inte en anmärkning, ingenting hos kronofogden. Jag är ledsen, jag är skittrist.

Inget mediadrev här alltså. Skulle dessa två kunna göra bra ifrån sig? Sten Tolgfors var det enda namn jag saknade i regeringen från början, dock inom skol- och utbildningsfrågor. Men eftersom varje parti fick ta hand om sina hjärtefrågor var det givet. Att han nu kan komma in ändå, som handelsminister, är bra. Tolgfors är ett säkert kort och har medieavana.

Lena Adelsohn Liljeroth är också hon ett säkert kort. Hon är journalist och har under moderat flagg varit aktiv i kulturfrågor, bl.a. värnandet om Nationalmuséets framtid. Reinfeldt satsar således på kandidater väl förankrade både ute i verkligheten hos folk, såsom inom partiet.

Inga kommentarer: