söndag, september 10, 2006

Fu(s)k och lurendrejeri

Göran Persson har inte längre något förtroende för Leijonborg efter skandalen. Leijonborg är trots allt med i fel parti. Han är ingen Danielsson eller Freivalds. Men har Persson fortsatt fötroende för sig själv?

I veckan kom ett flertal rapporter som hade fått vilken statsminister och regering som helst att tappa modet. Om Stina som sökte jobb hos AMS, men som vid full frisk vigör blev klassad som funktionshindrad, för att försvinna ur statistisken. (se även här.) Så här berättas vidare om Jessica, 25 år;

Hon har jobbat på posten, i kassan i en mataffär, i en kiosk. Hon ströjobbar, stämplar och jagar ett fast arbete.
– Jag söker alla typer av jobb, berättar Jessica som vill bli elev-assistent.

Förra hösten sa handläggaren på arbetsförmedlingen att Jessica skulle få träffa en arbetspsykolog, eftersom ”det är så jobbigt att gå arbetslös”.
– Jag ville inte, jag var inte det minsta nerbruten. Men jag lät mig övertalas.

Hos arbetspsykologen fick Jessica börja med att ringa in figurer.
– Det var säkert 50 rader, det kändes som en dröm – som att jag gick på lågstadiet igen. Sen rabblade psykologen en rad siffror som jag skulle upprepa. När han var uppe i tio siffror blev jag förvirrad.

– Det blev lästest, jag fick läsa och svara på hans frågor. Jag minns att han frågade ”Vad betyder kunskap?”.
– Men mest pinsamt var det att bygga klossar efter mönster, på tid. Där satt han och stirrade på klockan, jag blev jättenervös.

Något senare föreslog arbetsförmedlaren att Jessica skulle stämplas som funktionshindrad med nedsatt arbetsförmåga.
(se här)

Aldrig förr har Folkpartiets krav på att lägga ned AMS känts mera aktuellt. Nästa gång socialdemokraterna påstår att Alliansen vill ha ett "USA i Sverige", minns då att vi själva lever mitt i socialdemokratins Kuba.

Inga kommentarer: